Testuingurua

Testuingurua

Orria eraikitzen ari da

Espainiako ureztatze politikaren aurrekariak

mendearen hasieran 1,2Mha ureztatzen ziren

1902: Obra Hidraulikoen Lehen Plan Nazionala.

1905: Ureztatze txikiko legea.

1911: Ureztatze Handiaren Legea.

1939: Obra Publikoen Plan Orokorra onartzen duen Legea.

1939: Eremu Handiak Kolonizatzeko Oinarrizko Legea.

1946: Gizarte Intereserako Nahitaezko Desjabetzearen Legea.

1949: Ureztatzeko eremuetan jabetzaren kolonizazio eta banaketari buruzko Oinarrizko Legea.

1939tik aurrerako legea betetzeko, Kolonizazio Institutu Nazionala (INC) (1939ko urriaren 18a) eta geroago, The Lurren Bateratze Zerbitzu Nazionala (SNCP) (1953ko otsailaren 16a) eta 1967an Lurzoruaren Kontserbazio Zerbitzuarekin batera Nekazaritza Ministerioko Kolonizazio eta Landa Plangintzako Zuzendaritza Nagusian integratu ziren.

1971: 35. Legeak Nekazaritza Erreforma eta Garapenerako Institutu Nazionala (IRYDA) sortzen du, eta indarrean dauden legeek aurreko horietako edozeini eslei diezazkiokeen eskumenak bere gain hartzen ditu helburu hauekin:

a) Beharrezkoa den eremu eta eskualde handien eraldaketa ekonomiko eta soziala

b) Baserriak sortzea, hobetzea eta kontserbatzea

c) Baliabide naturalen erabilera eta kontserbazio onena

1973: IRYDAren ekintzak Nekazaritza Erreforma eta Garapenerako Legeak arautzen ditu, zeinaren testua 118/1973 Dekretua.

1995Nekazaritza Ministerioaren administrazio-erreformarekin, IRYDA eta ICONA desagertu egiten dira, eta haien eskumenak Landa Garapenerako eta Natura Kontserbatzeko Idazkaritza Nagusi berrian integratzen dira.

Zehazki, IRYDAren ardurak Landa Garapenerako Zuzendaritza Nagusira transferitu dira, eta orain Landa Garapenerako, Berrikuntzarako eta Nekazaritza Elikagaien Prestakuntzarako Zuzendaritza Nagusia deitzen da. Zuzendaritza honen barruan dago egungo Ureztatze, Bide Natural eta Landa Azpiegituren Azpizuzendaritza Nagusia.

Ureztatzeko dokumentalak

Ureztatze-politikarako erreferentzia juridikoak

2000ko urriaren 23ko Europako Parlamentuaren eta Kontseiluaren 2000/60/EE Zuzentaraua, ur-politikaren arloan Erkidegoaren ekintza-esparru bat ezartzen duena

Bere helburua kontinenteko (gainazaleko edo lurpeko) eta kostaldeko urak babesteko esparru bat ezartzea eta haien erabilera jasangarria sustatzea da.

Ureztatze politika ibaiertzeko kudeaketa-planen xedapenen araberakoa da. Plan hauek Uren Legearen testu bateratuaren arabera egiten dira (1/2001 Legegintzako Errege Dekretua) eta Uraren Esparru Zuzentarauak definitutako araudi-esparruan ere sartzen dira. Alderdi garrantzitsu bat Zuzentarauaren 9. artikulua da, urarekin lotutako zerbitzuen kostuak berreskuratzeko printzipioa ezartzen duena. Helburua da estatu kideen uraren prezioen politikek erabiltzaileak (ureztatzaileak barne) baliabidea eraginkortasunez erabiltzera bultzatzea.

Uztailaren 20ko 1/2001 Legegintzako Errege Dekretua, Uren Legearen testu bategina onartzen duena (2003an aldatua WFDren alderdiak txertatzeko)

Bere helburua ur baliabide publikoak, uraren erabilera eta Estatuari egotzitako eskumenak arautzea da. Barnealdeko, kostaldeko eta trantsizioko urak babesteko oinarrizko arauak ezartzen ditu.

41. artikuluak ezartzen du plan hidrologikoak eragina duten sektore-plan desberdinekin koordinatuta prestatuko direla, eta batez ere ureztatzearen eta beste nekazaritza-erabileren plangintzan ezarritakoarekin.

III. Kapituluak ezartzen du, oro har, uraren erabileretarako lehentasun-ordena hau aplikatuko dela: ur-hornidura publikoa, ureztatze- eta nekazaritza-erabilerak, elektrizitate-sorkuntza, beste industria-erabilerak, akuikultura, aisialdi-erabilerak, nabigazioa eta ur-garraioa, eta beste erabilera batzuk. Halaber, ureztatzeko ur-emateen sistema arautzen du.

114. artikuluak erregulazio-kanona eta uraren erabileraren tarifa ezartzen ditu, eta lanen onuradun guztiek ordaindu behar dituzte, Administrazioak bere gain hartzen dituen inbertsio-kostuak konpentsatzeko eta lan horien funtzionamendu- eta mantentze-gastuak estaltzeko.

Plan Hidrologiko Nazionala. Uztailaren 5eko 10/2001 Legeak eta ondorengo aldaketek onartua

PHRk hauxe aurreikusten du:

a) Ibai-arroen kudeaketa-plan desberdinak koordinatzeko beharrezkoak diren neurriak.

b) Ibai-arroen kudeaketa-plan desberdinen lurralde-eremuen arteko ur-baliabideen transferentzien aurreikuspena eta baldintzak.

c) Baliabidearen erabileraren plangintzan aurreikusitako aldaketak, biztanleriak hornitzeko edo ureztatzeko dauden erabileretan eragina dutenak.

Gainera, bi mugaketa edo gehiagoren artean partekatutako lurpeko uren masen mugaketa eta karakterizazioa jasotzen du, bakoitzari baliabideen esleipena barne.

Azkenik, baliabideen transferentziarako beharrezkoak diren azpiegiturak interes orokorreko obra hidrauliko gisa deklaratzea ere barne hartu behar du.

Ibai arroko plan hidrologikoak

– Lehen zikloa: 2010-2015 aldirako onartua

– Bigarren zikloa: 2016-2021 aldirako onartua

– Hirugarren zikloa: 2022-2027 aldirako baliozkoa

– Laugarren zikloa: 2028-2033 aldia kontsulta-prozesuan dago

Ibai-arro barruti bakoitzerako Uraren Mundu Zuzentarauaren eta Uraren Legearen helburuen berezitasuna islatzen dute.

Informazio gehiago lortzeko: https://www.miteco.gob.es/es/agua/temas/planificacion-hidrologica/planificacion-hidrologica.html

Gobernantza alderdiak

Badago EBko legedia ureztatzeari eta uraren erabilera eraginkorrari buruz, batez ere Uraren 2000/60/EE Zuzentaraua eta FEADER 1310/2013 (EB) Erregelamendua zeinen aplikazioek ureztatze-politikari eragiten dioten, nahiz eta Ureztatze-Politika nazionala izan.

Espainiako Konstituzioak Estatuko Administrazio Orokorraren eta Autonomia Erkidegoen arteko eskumenak bereizten ditu:

148. artikulua, Autonomia Erkidegoen eskumenei buruzkoa:

– 148.7 Nekazaritza eta abeltzaintza, ekonomiaren antolaketa orokorraren arabera.

– 148.10 Autonomia Erkidegoarentzat interesgarriak diren obra hidraulikoen, ubideen eta ureztatze-sistemen proiektuak, eraikuntza eta ustiapena.

149. artikulua, Estatuaren eskumen esklusiboei buruzkoa:

– 149.13 Jarduera ekonomikoaren plangintza orokorraren oinarriak eta koordinazioa.

– 149.22 Urak Autonomia Erkidego bat baino gehiagotik igarotzen direnean baliabide eta erabilera hidraulikoen legedia, arautzea eta ematea.

– 149.24 Interes orokorreko edo Autonomia Erkidego bat baino gehiagori eragiten dioten obra publikoak

Eskematikoki, goi-mailako banaketa MITECOko Uraren Zuzendaritza Nagusiari dagokio, Ibai Arroetako Agintaritzekin bat etorriz, eta behe-mailako banaketa MAPAko Landa Garapeneko, Berrikuntzako eta Nekazaritzako Elikagaien Prestakuntzako Zuzendaritza Nagusiari.

Kasu batzuetan, ureztatzea Autonomia Erkidegoen eskumena da esklusiboki, haien Autonomia Estatutuen arabera (Interes Orokorreko Adierazpenak izan ezik). Aragoik, Nafarroak, Kataluniak, Extremadurak, Valentziako Komunitateak eta Gaztela-Mantxak bakarrik dute ureztatzea arautzen duen legeria propioa. Gainerakoetarako, Nekazaritza Erreforma eta Garapenerako Legea aplikatzen da, zeinaren testua Parlamentuak onartu duen. 118/1973 Dekretua.

lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit montes est, urna lobortis inceptos enim ornare parturient pulvinar. Scelerisque ante pulvinar cursus eta potenti eleifend pellentesque, massa habitant neque bibendum aliquet turpis, rhoncus nisi libero praesent ad imperdiet. Hac faucibus porta mi natoque luctus nisl, quam ridiculus primis vehicula ultricies diam, arcu in consequat ultrices augue.

Vitae lacus ante fringilla condimentum turpis erat ultrices aliquam consequat non convallis inceptos parturient, aenean ad dictum accumsan tellus morbi orci laoreet etiam quis libero senectus. Arcu lectus montes vel conubia nullam cum pharetra mi, tempor nulla vitae parturient habitant dapibus felis, rutrum congue vivamus curabitur sollicitudin tincidunt nisl. Facilisis laoreet lacus pellentesque mattis purus, leo penatibus ak eget malesuada, eta ultrices fusce portttitor.

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit montes est, urna lobortis inceptos enim ornare parturient pulvinar. Scelerisque ante pulvinar cursus at potenti eleifend pellentesque.

lorem ipsum

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit montes est, urna lobortis inceptos enim ornare parturient pulvinar. Scelerisque ante pulvinar cursus eta potenti eleifend pellentesque, massa habitant neque bibendum aliquet turpis, rhoncus nisi libero praesent ad imperdiet. Hac faucibus porta mi natoque luctus nisl, quam ridiculus primis vehicula ultricies diam, arcu in consequat ultrices augue.

Vitae lacus ante fringilla condimentum turpis erat ultrices aliquam consequat non convallis inceptos parturient, aenean ad dictum accumsan tellus morbi orci laoreet etiam quis libero senectus. Arcu lectus montes vel conubia nullam cum pharetra mi, tempor nulla vitae parturient habitant dapibus felis, rutrum congue vivamus curabitur sollicitudin tincidunt nisl. Facilisis laoreet lacus pellentesque mattis purus, leo penatibus ak eget malesuada, eta ultrices fusce portttitor.

euEuskara